460 tomrum väntar på att bli magiska i Sveriges kommuner

CrossSensors vertikala sinnesaxel med "minussidan" vänsterut, våra sinnens tillkorta- kommanden såsom förminskad syn och hörsel etc, och "plussidan" högerut, representerande människans ständiga strävan att vilja förlänga och fördjupa sina sinnen. Med hjälp av den horisontella trendaxeln matchas regioners och institutioners möjligheter att tillfredställa den allt mer medvetna nutidsmänniskan. Resultatet blir nya, ofta oupptäckta "möjlighetsrum".  

Sveriges kommuner kan reducera sina utgifter och tjäna pengar, samtidigt som de kan hjälpa företag och entreprenörer i att bli framgångsrika i Upplevelsesamhället (=the experience society).

Förutsättningen är att kommunerna kartlägger sina frihetssträvande medborgare, som på ett nytt sätt kombinerar stark individorientering med hett relationssökande. Detta fordrar i sin tur att kommunerna inte bara uppfyller skattebetalarnas självklara behov utan också deras legitima önskemål och drömmar. Det är nämligen sinnenas tillfredsställelse, som allt mer präglar människorna i de välutvecklade länderna. Och Sverige hör till dessa!

Men för att finnas kvar i välståndsligans topp måste de svenska kommunerna under de kommande kunna integrera hundratusentals nya invandrande svenskar, utöver de som redan bor i våra svenska kommuner.

Den perfekta vägvisaren

Denna nya kartläggning genomförs i SverigeSvarar med hjälp av en ny modell för att lokalisera mänskliga resurser för tillväxt, nämligen CrossSensor. Det är ett unikt och universellt perceptionsverktyg, som SverigeSvarar har tagit fram och som öppnar dörrarna till över 460 "tomrum".

"Tomrummen", vilket är vår beteckning för nya möjligheter, finns i varje kommun. Dessa kan bli "magiska" - om de fylls med rätt idéer och innovationer eller korsbefruktas. Korsbefruktning innebär ett kreativt samarbete mellan tekniker/naturvetare å ena sidan och konstnärer/humanister å den andra.

Självfallet känner Sveriges dynamiska kommuner till de flesta av dessa "tomrum" och de har också försökt att fylla dem, men de saknar, enligt våra erfarenheter, en modell för att målmedvetet och kreativt utnyttja "tomrummens" fullständiga möjligheter. Ett föråldrat synsätt och modellbygge appliceras i en ny tid med nya förutsättningar. I Upplevelsesamhället behövs en ny modell.

CrossSensor fokuserar in dessa möjligheter genom den kreativa samverkan mellan teknologi och humaniora. Förebild-N för detta tänkande är nämligen universalgeniet LeoNardo da Vinci. Han var konstnär, naturvetare och ingenjör i en och samma person under renässansen.

Dynamisk duo









Den framsynta duon Imi Markos och LO Landin

CrossSensor utvecklades av Imi Markos, framsynt journalist i kommunikation och marknadsföring, och hans likaså framsynte parhäst L.O. Landin, civilekonom och pionjär i lärande och kundskapande dialog. CrossSensor är deras universalverktyg för att öppna dörrar till vad de kallar "tomrummen" och som i deras terminolgi kan göras "magiska", dvs vinstgivande, i Sveriges kommuner, i företag och i organisationer. De menar att "tomrummen" har funnits där i alla tider, men att det i varje tid gäller att lära sig att hitta dem.

Huvudregeln:  Börja ALDRIG med din egen verksamhet. Börja ALLTID med att söka efter och försöka förstå slutkonsumenternas innersta behov, önskningar och drömmar.