Hur KREAPRENÖR® skulle kunna bidra till att få ännu bättre fart på Helsingborg!

 Efter att ha konsulterat några helsingborgsbor (bl.a. journalisterna Claes Landin, Sven Gunnar Särman och marknadsföraren Kjell Cronert m.fl.) började vi studera Helsingborg på Internet, skriver Imi Markos, som har lett denna regionsstudie. 

Och vi konstaterade då tämligen snart att Helsingborgs aktörer (stad/kommun, näringsliv, kultur, organisationer, föreningar och invånare) har ett bra och visionärt (!) grepp om Helsingborg, "Sundets Pärla", ett starkt varumärke, som vårdas förtjänstfullt . Många har fångat tidsandan och dess krav på rätt sätt. Och i motsats till de flesta av Sveriges kommuner är de medvetna om ortens möjligheter i Upplevelsesamhället.

Till detta bidrar naturligtvis stadens fantastiska läge: Endast 4 000 meter till den danska Helsingör, Hamlets stad, med 23 attraktiva golfbanor inom ett "stenkasts avstånd", med Ramlösa Brunn (kopplad till Carl von Linnés "upptäcktsresa" i Skåne), Ramlösa Wärdshus (TV-kocken Tina Nordströms "hemkök"), Fredriksdals teater, muséer, trädgårdar och arrangemang ("Rosens namn", "Rosens dag" osv.), Sinnenas Gård, Sofiero, en uppmärksammad symfoniorkester, en stadsteater i ropet under Göran Stangertz´ ledning, Midvinter Ljus (2005), Årets Stadskärna (2004), framträdande konferenser/festivaler, ett nyöppnat, populärt kulturhus (Dunkerska huset), Campus Helsingborg (tillhör Lunds universitet), idrottstemplet Olympia  (HIF:s hemmaplan), storföretag i upplevelsens tjänst från Allers till Zoega, Scandlines, Pfizer (tidigare Leo/Pharmacia) m.fl.

Dessa genuina upplevelser matchas med en framsynt, gränsöverskridande regionalpolitik. Tillblivelsen av ett givande korridorsamarbete mellan Stockholm och Hamburg med Helsingborg-Helsingör som knutpunkter - länkar i en närsamverkan mellan de tre länderna Sverige, Danmark och Tyskland inom EU. Naturligtvis finns oundvikliga problem, som numera drabbar alla kommuner och länder i liknande situation och med liknande målsättning.

Alltså, en till synes idealisk stad med tidsenliga mål. Och likväl varnas vi av en inre röst, som försynt påpekar:

- Helsingborg talar "from me to you", dvs. man ser på världen uteslutande utifrån den egna ortens perspektiv. Och glömmer att upplevelser uppstår först och främst i mottagarens huvud. Avsändarens uppgift är bara att tillfredsställa mottagarens omedvetna önskningar och drömmar.

- Budskapen har inte träffat den stora allmänheten i Stockholm och Hamburg i "magen". Ytterst få i Stockholm talar om Helsingborg och Hamburg. Och det är likadant i Hamburg. Det kan hända att bakom kulisserna agerar de olika städernas fullmäktige och näringsliv för att "sy" ihop infrastrukturen, men "drömmen" saknar folklig förankring. Delvis beroende av dåligt stöd från elektroniska medier. Företeelser som inte syns i televisionen och på Internet existerar inte i dag.

Helsingborgs budskap intar ett alltför begränsat "grodperspektiv", och saknar mångsidig och kreativ respons - utifrån! Från Stockholm och Hamburg. 
 
KREAPRENÖR® Regel 1:
Utgå aldrig ifrån Din egen verksamhet och idévärld

Identitetens tidevarv!

Helsingborgarna har en stark självkänsla och en stark identitet, men själva profileringen sker oftast endast inåt, isolerat. Vilket bara stärker den interna, men inte den externa identiteten.

Observera att den egna profileringen sällan resulterar i önskvärd image, som omvärlden skapar om en viss plats - i detta fall om Helsingborg med omnejd. Stadens image i Stockholm är lika med fotbollslaget HIF, Fredriksdals årliga föreställning i TV ( tidigare Nils Poppe - numera Eva Rydberg) och bilisternas fördelaktiga färjeläge/hamn för resan till kontinenten. Fast det senare börjar få konkurrens med Öresundsbron i Malmö, vilket Helsingborg vill parera med tunnel mellan Helsingborg och Helsingör.

En av Upplevelsesamhällets dominerande drömmar är den renodlade identiteten - i vart fall i marknadsföringen. Vi lever i identiteternas tidevarv, där det ursprungliga och genuina hyllas och premieras. Trots att världen, liksom vi människor, präglas av flera olika identiteter - samtidigt!

Vi har dock en känsla av att Helsingborg tvekar med denna markering/profilering - i vart fall mot resten av Sverige. Delvis på grund av ett mentalt motstånd:
  
Genom stadens "idealiska läge" vänder man ryggen åt Sverige och framsidan/ansiktet visas för Helsingör och Danmark. Även hoppet över Själland gör det svårt att uppleva Hamburg, som har blivit en av Europas märkligaste kultur- och shoppingstäder utan att det har väckt större uppmärksamhet i Norden. Det går t.ex. inga teaterresor från Stockholm/Helsingborg till Hamburg, där Benny Anderssons och Björn Ulvaeus´ Mamma Mia är en långkörare.

Med andra ord, trots att Helsingborg kunde spela en huvudroll i Sveriges kontakter med utlandet får staden (självförvållat) nöja sig med att spela en biroll.

Vi är dock övertygade om att bl.a. med det synsätt och de verktyg, som vi i KREAPRENÖR® tillämpar, skulle kunna bidra till att skapa en "huvudroll i den blågula marknadsföringen/profileringen inom EU".

Helsingborg kan nämligen kittla alla våra sinnen (vilket redan Carl von Linné upptäckte under sin uppmärksammade Skåneresa år 1749). Det är ett avgörande villkor i Upplevelsesamhället. Det är nämligen via sinnen, som omvärlden blir engagerad och får helhetssyn.

Helhetssyn!

Helsingborg kan med KREAPRENÖR:s sätt att se uppnå den HELHETSSYN, som är nödvändig för att kunna tackla det sinnespräglade Upplevelsesamhället.
 
KREAPRENÖR® Regel 2:
Utgå alltid ifrån "kundernas" önskningar och drömmar, när Du söker hitta de oupptäckta "tomrummen" = de framtida möjligheterna på marknaden.

Märk väl att ingenstans i olika Helsingborg-presentationer förekommer begreppet PERCEPTION. Inte ens i introduktionen av SINNENAS GÅRD som är en av stadens nya attraktioner. Trots att sinnena medvetandegörs just genom perception. Bara perception ger helhetssyn! Nu riktas SINNENAS GÅRD alltför mycket mot handikappade. En olycklig begränsning eftersom även den "friska" delen av samhället bör förädla sina sinnen.
 
Helsingborg fokuserar f.n. tyvärr alldeles för mycket på delarna. Och i en miljö, i en process, måste man i dag ha förmågan att se och inse betydelsen av HELHETEN, medan "delarna" bara existerar vid ett betraktande av helheten.
 
Bara den som övar sin förmåga att närma sig "delarna" med PERCEPTION, inser hur "delarna" hänger ihop. Först då uppnår man den nödvändiga helhetsbilden i Upplevelsesamhället. 

Förnyelse!

För det första; när aktörerna i Helsingborg inser att/hur "delarna" hänger ihop uppstår möjligheter att skapa en helhetsbild med enorma synergieffekter. T.ex. skulle fotbollslaget HIF kunna skapa en klar kontakt med samkorridoren Stockholm-Helsingborg-Helsingör/Köpenhamn-Hamburg. HIF skulle kunna öppna en genväg till projektet, som behöver väcka större uppmärksamhet. Genvägen heter "eventmarketing" i TV, i detta fall i form av en "sommarcup i fotboll" mellan Stockholms, Helsingborgs, Helsingörs (eventuellt Köpenhamns) och Hamburgs stadslag med uppmärksammade proffs/exproffs som dragplåster - städernas moderna ambassadörer; 

Johan Mjällby/Anders Limpar (Stockholm), "Henke" Larsson/Mats Magnusson  (Helsingborg), bröderna Laudrup (Köpenhamn), Christian Rahn/Owe Seeler (Hamburg).

Existerar inte!

En TV-sänd cup med 4 städer i 3 länder inblandade skulle sätta fart på marknadsföringen av den hittills okända korridoren. Och i matchpauserna kan man informera (intervjua) om korridorens möjligheter och effekt. Eller för att citera en av den amerikanska filmvärldens megastjärnor Woody Allen;

- Den som inte har varit en kvart i TV existerar inte.

En obehaglig sanning, som vi tyvärr måste acceptera. Hur duktiga vi än är i vårt dagliga agerande riskerar vi hela tiden att försvinna i tystnaden, om vi inte förmår att utnyttja tidens elektroniska potential, televisionen, Internet, e-post och mobiltelefon. Televisionen är känslornas fördjupning - perceptionens utvidgning, enligt den framlidne kanadensiske framtids- och mediaforskaren  Marshall McLuhan.  

Därför bör man följa upp Tina Nordströms TV-framträdanden med aktiviteter som är kopplade till Helsingborg och Ramlösa. Visserligen var hennes första TV-succé ett Göteborgs-projekt, men det kan vridas åt Helsingborgs-hållet. Precis som Carl-Jan Granqvist varit lyckosam med att vända de svenska kockarnas framgångar till Grythyttan/Loka och Värmland.

Symposium i Carl von Linnés anda

 Det borde gå att skapa en TOTALUPPLEVELSE i samspelet mellan SINNENAS GÅRD, RAMLÖSA (varumärket), RAMLÖSA BRUNN, FREDRIKSDALS teateranläggning, SOFIERO, RAMLÖSA WÄRDSHUS (eller någon annan gourmérestaurang) och PFIZERs antirökprodukt Nicotinell, som indirekt bidrar till bättre smakupplevelser - rökning förstör dem som bekant. För att bara nämna några av Helsingborgs moderna "delar", säger L.O. Landin, som tillsammans med journalisten Imi Markos byggt upp kunskapsalliansen KREAPRENÖR®

Ett globalt symposium med namnet "Sinnenas förädling i Carl von Linnés anda", där inbjudna sensoriker, "info-bionicer", psykologer, designers, läkare m.fl. diskuterar hur sinnenas förädling kan berika oss i en stressig och kaotisk tillvaro. Observera att förädlingsprocessen inkluderar alla känsloupplevelser - inte bara måltiden, som ofta får representera sinnenas totalupplevelse. 
 
Därmed sätts Carl von Linné- jubileet (300 år) och dess firande inte bara i ett historiskt sammanhang utan också i nuet. Enligt den framträdande amerikanske affärskonsulten Peter F. Drucker är vi på väg in i PERCEPTIONENS TIDEVARV, som medvetandegör sinnena. I vår tid övergår vi nämligen från en värld, där vi i huvudsak har betonat det mekaniska, till en alltmer biologiskt präglad värld! 

Carl von Linnés Skåneresa och hans besök i Ramlösa den 17 juni 1749 mobiliserade alla sinnen. Hans uppdrag var att göra en forskningsresa. Och tanken var att han skulle ta reda på vad som kunde utvinnas och odlas i Skåne - så att Sverige slapp importera råvaror från utlandet. Ramlösas måltidsdryck var en av hans många fynd. 

Alltså, symposiet kan mycket väl avslutas med en måltidstävling mellan mästarkockarna från Stockholm, Helsingborg, Helsingör, Köpenhamn och Hamburg. De ska kreera endast med råvaror från Helsingborg med omnejd och de som bäst utnyttjar alla sinnen vinner.

Kopplat till Pfizer och Nicotinell kan man även tänka sig att bjuda in "A non-smoking-generation" samt inbjuda läkare att delta som en del av  

Vatten är liv

Ta även vara på spin-off-effekten av mineralvatten. Inbjud "Världens Bubblare" till en Global Kongress i Helsingborg/Ramlösa. Engagera dem på temat "Livets vatten" eller "Släck världens törst" i avsikt att katastrofhjälpen i samarbete med Röda Korset, som Ramlösa ägnar sig åt, utvidgas till jordens vardagsliv - eftersom vattenbristen är konstant eller rent av förvärras. "Världens bubblare" bör globalt hjälpa till med vattenrening, brunnsborrning, pumpteknik etc.

Gränsstäder

När det gäller kongresser/konferenser så borde Helsingborg/Helsingör även arrangera "Gränsorternas Globala Kongress". Gränsstäder står för den mest givande regionala utvecklingen överallt i världen. Det vimlar av gränsstäder/orter, som alla har mycket gemensamt: Singapore/Jahor Baharu(Malaysia), Detroit/Windsor (Kanada), Wien/Bratislava, Wien/Sopron (Ungern), Haparanda/Tornio, Strasbourg/Kahl (Tyskland), Gorizia (Italien)/Nova Gorica (Slovenien). Trieste /Koper (Slovenien), Vila Real do Sto António (Portugal)/Ayamonte-Huelva (Spanien), Malmö/Köpenhamn osv. 

Syftet med den globala gränsstadskongressen vore att utbyta erfarenheter, gärna i bestämda ämnen som t ex miljövård, biologi, info-bionic osv. Lämpligen i Carl von Linnés anda. Varje gränsstad anmäler sig med sin landskaps- eller regionblomma alt. -växt till kongressen.

Gränsöverskridare

Även gränsstädernas storföretag kunde sammanstråla i Helsingborg/Helsingör för att utbyta erfarenheter. Vi syftar på den danske mediejätten Allers, som konkurrerar med svenska Bonnier och som har två "hemländer". Liknande gränsöverskridare finns överallt.

Allers framgångsrika gränsöverskridning kan dessutom kopplas ihop med integrationen av invandrare, som f.n. vållar stort problem i Helsingborg. Här finns gott om historiska och aktuella förebilder, som kunde inspirera invandrare till entreprenörskap plus skapa respekt hos svenskarna.

Till exempel, man kunde publicera en attraktiv bok "Från Allers till Zoega" (kafféföretaget har brasilianska rötter). Observera att Henry Dunker, Helsingborgs store industriman, hade dansk ursprung och läkaren Johan Jakob Döbelius, Ramlösas grundare, härstammade från Tyskland. Idel invandrare!

I denna integrationsprocess borde involveras även dagsaktuella ikoner som fotbollsspelarna "Henke" Larsson och Nanneskog plus deras moderförening Högaborg, Sveriges främsta plantskola. Dessutom Lajos Flesser (konstnär/gallerist från Ungern), skådespelaren Michalis Koutsogiannakis (Grekland) och skådespelerskan Helena Nizic.

Invandrarföreningarna kan sammanställa en ännu längre namnlista, som skulle ge oss ordentliga tankeställare.

Hamlet-monolog

Boken skulle kunna tjäna som en utmärkt förstärkare av invandrarnas självförtroende. Lägg till att stadsteaterns chef Göran Stangertz kunde göra en stark insats om han mer målmedvetet satsade på pjäser från de ledande invandrargruppernas hemländer. 

Helsingborgs Symfonikorkester visar vägen i detta avseende i år när man håller på att fördjupa sig i ungraren Béla Bartóks musikfilosofi med temat "Utan rötter kan ett träd inte växa". Vilket är särskilt angeläget i globaliseringens tidevarv.

Bartók sökte tillsammans Zoltán Kodály rötterna i folkmusiken.  Helsinborg Symfoniorkester fortsätter säkert att utöka sin repertoar med andra utländska 
kompositörer, som instämmer i Bartóks filosofi ( t ex greken Mikis Teodorakis ) och som gör invandrarna  stolta.

Även konstmuseet "Louisianas" ledning i Helsingör borde uppmärksammas på konstnärer, som har nått världstoppen utomlands - dock med rötter i det egna kulturarvet från välkända invandrarländer

Utnyttja överhuvudtaget Helsingörs kultursatsningar och resurser. Bland annat Gatuteaterfestivalen, Hamlet Sommar-evenemang. Inbjud t.ex. de ovannämnda gränsstädernas Hamlet-tolkare till "Monolog Festival" i Kronborgs slottsgård.

Varje orts Hamlet skulle delta med en 15 minuters Hamlet-monolog - på sitt eget språk (som simultantolkas). En sådan satsning skulle göra både Helsingör och Helsingborg världsberömd - framförallt om olika länders TV-kanaler involveras i projektet.

Stärker identiteten

Märk väl, det är viktigt att olika arrangemang stärker olika invandrargruppers identitet. Arrangörerna bör alltid ta hänsyn till det. Identitetsmarkeringen öppnar vidare perspektiv med massor av givande "tomrum", där nya idéer och innovationer kan uppstå.

Det hävdar Upplevelsekonsulten Lou Carbone i Minnesota. Därför har Carbone grundat konsultbyrån Experience Engeenering och har fått sina kunder, som officiellt inte räknas till den etablerade upplevelsesektorn, att ägna sig åt  "SENSITIZING"! - "Sinnesprägling"!!  eller "Sinnesorientering"!!!

Sådan sinnesorientering är vad som åstadkoms av "Kreaprenörer" med hjälp av verktyget CrossSensor, när vi utifrån konsumenternas sinnen kläcker idéer. Här ovan har vi bara givit några smakprov på vad CrossSenson kan åstadkomma - utan hjälp av "bollplank" från Helsingborg. Vad skulle vi inte kunna åstadkomma tillsammans!

Märk väl, att i samverkan med kreativa människor lokalt kan CrossSensor generera hundratals (!) och kanske ännu bättre idéer. Men, det betyder inte fördenskull att varje idé håller. Idéerna måste testas vidare och gå igenom ett annat av våra verktyg - BoxResonator, som ger indikationer på en idés genomförandegrad. Och bl.a, med hjälp av NetDialogue skulle vi kunna bidra med att initiera Dialoger med potentiella nätverk. I detta fall med korridorens städer Stockholm-Helsingborg-Helsingör-Köpenhamn-Hamburg.

Låt oss avslutningsvis bjuda på ytterligare några smakprov!

Det rätta avstampet!

Konsumenternas synsinne vill till exempel uppleva Helsingborg/Helsingör - en färgstark och spännande film /TV-serie, producerad av en internationellt känd regissör. Tyvärr gjorde den aktuella svenska TV-versionen av Carl von Linnés liv ingen större succé.

Varför? Jo, den saknade den spännande "Linné-koden" - ett frö eller en stickling, som leder fram till en historisk hemlighet på Sofiero, där den skyddas av giftiga blommor och växter…

Med tanke på Sagan om ringen-triologins filmsuccé, för att nu inte tala om framgångarna för da Vinci-koden eller Harry Potter. Mystiska historier med lokal, äkta touche, som går hem i dag. Både i TV och på biograferna. Utan sådan lokal förankring är man chanslös globalt. "Man ska vara glokal, d.v.s. agera internationellt med en lokal själ, om man vill lyckas", hävdar de flesta konstnärer som har nått stora framgångar. Onekligen en tankeställare för alla som väljer det utslätade och rotlösa alternativet 

Med vårt sätt att tänka och med hjälp av våra verktyg kan man upptäcka nya möjligheter och sy ihop nätverk, som betonar det genuina och ursprungliga i Skåne i allmänhet och Helsingborg/Helsingör i synnerhet.

Ungefär på detta sätt kunde man beta av alla våra sinnen - kopplade till olika relationsgemenskaper. På så sätt kan man gräva fram nya affärsidéer.

Sätt Helsingborg på världskartan! 

Vi hoppas att Helsingborg ska uppfatta våra spontana idéer på rätt sätt när det gäller HELHETSSYN. För det första, de är långtifrån färdigtänkta. För det andra ger detta endast indikationer på "tomrum", där nya idéer uppstår. Och varje ny idé måste granskas för att se om den håller ekonomiskt och - inte minst - ekologiskt!

KREAPRENÖR® är övertygade om att dessa idéer skulle växa i värde om likasinnade lokala "kreaprenörer" i Helsingborg skulle lära sig att använda våra verktyg. De kunde sedan själva leta efter givande "tomrum", som alltid uppstår mellan två kända  innovationer eller företeelser. "Tomrummen" inspirerar i sin tur till utveckling av goda och lönsamma affärsidéer. 

En INSPIRATIONSDAG i Helsingborg

För att förstå värdet av att lära sig att använda våra verktyg föreslår vi en innehålls- och upplevelserik inspirationsdag, där Helsingborgs alla nyckelpersoner inom näringsliv och offentlig sektor, potentiella "kreaprenörer" och lokala konstnärer/artister deltar.

Konstnärer och artister? Ja, de har känsla för de subtila idéer, som perceptionen alstrar.

Vår vision är att med tiden få fram minst ett 20-tal "kreaprenörer" per kommun, där de i lokala KreaprenörLab kan verka i företag och organisationer. Och fortlöpande förnya - vid sidan om vardagsarbetet - som fortsätter att uppta den största delen av tiden.  Vi har redan ett utkast till upplägg för en sådan inspirationsdag vars slutmål är att SÄTTA HELSINGBORG PÅ VÄRLDSKARTAN!
 
Danderyd den 24 januari 2005

Med gränsöverskridande hälsningar genom
Imi Markos

P.S.
 Leonardo da Vinci
(1452-1519), ett renässansgeni, som var såväl konstnär som vetenskapsman, innovatör och uppfinnare i en och samma person, är den som har inspirerat oss till KREAPRENÖR®.  Hans motto som vi gjort till vårt lyder:

"All kunskap kommer ur vad vi känner"

Carl von Linné (1707-1779), naturforskare, läkare och författare, var "leonardist" och genom sin insikt i naturens sinnespräglade värld också "perceptionist".